Erasmus+

„Too hard to be soft??” – Wilno, Litwa

11 listopada 2019

W dniach 21 -25 października 2019 roku miał miejsce kolejny etap projektu ERASMUS + Too hard to be soft?? Tym razem pięcioro uczniów z klas pierwszych z dwiema nauczycielkami języka angielskiego p. Wandą Choromańską-Szarko i p. Małgorzatą Michalak pojechało na Litwę do Wilna. Gościła nas szkoła ponadgimnazjalna VGTU inžinerijos licėjus.

Przygotowano dla nas wiele ciekawych zajęć, uczniowie pracowali wspólnie nad ćwiczeniami związanymi z ideą projektu – softskills. Główną metodą pracy była technika mindmapping – tworzenie map myśli pozwalających na łatwiejsze zapamiętanie i odtworzenie przeczytanych tekstów. Do tworzenia takich map używa się rysunków i krótkich haseł. Mapa powinna być przejrzysta, czytelna i kolorowa. Na zakończenie pracy tą techniką uczestnicy musieli zaprezentować przygotowane w trakcie pobytu komiksy i  przedstawić swoje wrażenia z pobytu na Litwie.

W Wilnie spacerowaliśmy po uliczkach Starego Miasta, widzieliśmy Katedrę Wileńską z  piękną dzwonnicą oraz Pałac Prezydencki. Byliśmy w dzielnicy Zarzecze, gdzie mogliśmy przeczytać żartobliwą konstytucję samozwańczej „Republiki Užupis” spisaną w ok. 30 językach.

Wzięliśmy także udział w dwóch wycieczkach: do Troków i pobliskiego skansenu. Troki to malownicze miasteczko koło Wilna z położonym na wyspie na jeziorze zamkiem. Miejscowość ta była w średniowieczu stolicą Wielkiego Księstwa Litewskiego. Będąc tam mieliśmy możliwość spróbować specjałów kuchni karaimskiej – kibinów.

Pobyt na Litwie dostarczył nam niezapomnianych wrażeń, uczniowie zaprzyjaźnili się ze swoimi rówieśnikami z Portugalii, Włoch, Litwy i Turcji. Język angielski był jedyną możliwością porozumiewania się z innymi uczestnikami projektu oraz z rodzinami goszczącymi. Dzięki temu nasi uczniowie mieli możliwość rozwijania umiejętności językowych.

Erasmus+ na Sycylii

10 czerwca 2019

Od 2 – 8 czerwca 2019 grupa uczniów z klas IE i ID wraz z opiekunami p. Wandą Choromańską – Szarko, p. Katarzyną Herbą i p. dyr. Jackiem Jagiełło uczestniczyła w drugim etapie projektu Erasmus+ “Too hard to be soft?”. Tym razem odwiedziliśmy słoneczną Sycylię. Gospodarzem spotkania była szkoła LICEO SCIENTIFICO “VITO ROMANO “ S. IPPOLITO z urokliwego miasteczka Piazza Armerina.

Wraz ze swoimi partnerami z Turcji, Portugalii, Litwy oraz Włoch, Żółkiewszczacy wzięli udział w zajęciach dotyczących uczenia się poprzez współpracę. Warsztaty prowadziła angielska nauczycielka Michelle Cooper. Zadaniem międzynarodowych grup było przygotowanie i przeprowadzenie debat na różne tematy bliskie młodym ludziom w całej Europie.

Oprócz zajęć w szkole, mieliśmy możliwość zwiedzenia wielu ciekawych miejsc na Sycylii. Byliśmy na wycieczkach w stolicy wyspy – Palermo, w Catanii oraz w położonej nieopodal Piazzy Armeriny zabytkowej willi Villa Romana del Casale. Jest to letniskowa willa z okresu późnego Cesarstwa Rzymskiego (wybudowana ok. 300 r. n.e.), która znajduje się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO i słynie ze świetnie zachowanych, misternych mozaik.

Wieczorami uczestnicy projektu relaksowali się przy karaoke oraz wyśmienitej włoskiej pizzy. Gospodarze spotkania zadbali również abyśmy poznali typowe sycylijskie przysmaki takie jak arancini (sycące kulki ryżowe z różnorodnym nadzieniem, których nazwa pochodzi od słowa arancia, czyli pomarańcza, którą przypomina) oraz canneloni (kruche rurki smażone w głębokim tłuszczu i słodkie kremowe nadzienie z serka ricotta).

Piękna wakacyjna pogoda, życzliwość goszczących rodzin, niesamowite widoki oraz zawarte przyjaźnie sprawiły, że pobyt na Sycylii na długo pozostanie w naszej pamięci. Będziemy z niecierpliwością czekać na kolejne spotkania – na Litwie, w Turcji oraz, za rok, w Polsce.

Erasmus+ w Portugalii

  26 marca 2019

W marcu tego roku w dniach 11 – 15 dwie nauczycielki języka angielskiego p. Wanda Choromańska-Szarko oraz p. Małgorzata Michalak wraz z grupą pięciu uczennic z klasy IE i IIIE przebywały w niewielkim miasteczku Bombarral w Portugalii w ramach projektu Erasmus+ zatytułowanego „Too hard to be soft??”.

Oprócz nas byli tam również nasi partnerzy: nauczyciele i uczniowie z Litwy, Turcji, Włoch i oczywiście Portugalii. Zostaliśmy ciepło i serdecznie powitani przez dyrektora tamtejszej szkoły. Zajęcia przygotowane przez stronę portugalską dotyczyły umiejętności współpracy podczas ćwiczeń sportowych. Uczniowie mieli możliwość wzięcia udział w zajęciach jogi, a także spróbować swych sił na ściance wspinaczkowej, tyrolce i w oceanie z deską surfingową.

W czasie pobytu w Portugalii zobaczyliśmy piękne i egzotyczne miejsca, np. Buddha Eden, ruiny zamku w Obidos, wybrzeże w Peniche, gdzie surferzy i kitesurferzy z całego świata mają świetne warunki do uprawiania sportu. Pogoda dopisywała; słońce świeciło codziennie na błękitnym niebie, chociaż temperatura nie zawsze rozpieszczała. W ostatnim dniu pobytu zabrano nas na wycieczkę do stolicy Portugalii – Lizbony. Zwiedzaliśmy to piękne miasto z lądu i z wody, gdyż naszym środkiem transportu była amfibia – na lądzie autobus, na rzece – łódź. Wrażenia były niezapomniane, również z powodu młodej przewodniczki, niezwykle ekspresyjnej i wesołej Portugalki, która w zabawny sposób przekazywała nam fakty i anegdoty dotyczące historii Lizbony.

Rodziny portugalskich uczniów, które gościły nasze uczennice, bardzo się starały uprzyjemnić i uatrakcyjnić pobyt Polek w swoim mieście; pokazywały im ciekawe miejsca w Bombarral i okolicy, zabierały do restauracji. Dziewczęta były zadowolone i gdy nadszedł czas pożegnań, obie strony były mocno wzruszone.

Pobyt w pięknej Portugalii pozostawił w nas niezatarte wrażenia. Niesamowite widoki, sympatyczni ludzie, zawarte przyjaźnie, a także możliwość porozumiewania się w języku angielskim przez kilka dni, to niezaprzeczalne korzyści, jakie odnieśliśmy z projektu Erasmus+.

Logo projektu „Too Hard to Be Soft??” – rozstrzygnięcie konkursu

 25 stycznia 2019

Miło nam poinformować, że konkurs na logo projektu „Too Hard to Be Soft??”

programu Erasmus+ został rozstrzygnięty.

Zwycięzcami zostali:
pierwsze miejsce – Gabriela Bułas klasa IE

drugie miejsce – Wiktor Gomza klasa IE

Dziękujemy wszystkim uczestnikom.

Nagrody – bony upominkowe do salonu Empik – zostaną wręczone po feriach zimowych.
Zwycięzcom gratulujemy!

Projekt Erasmus+ dla uczniów -“Too hard to be soft?”

 21 listopada 2018

W dniach 5 – 9 listopada tego roku dwie nauczycielki języka angielski p. Wanda Choromańska-Szarko i p. Małgorzata Michalak uczestniczyły w wyjeździe organizacyjnym do Nigde w Turcji. Szkolenie dotyczyło projektu Erasmus+ dla uczniów zatytułowanego „Too hard to be soft?”. Uczestnikami byli nauczyciele z pięciu krajów partnerskich: Turcji, Polski, Litwy, Włoch oraz Portugalii.

Gospodarze przyjęli nas wszystkich niezwykle serdecznie, troszcząc się o nasze dobre samopoczucie przez cały pobyt w ich kraju. Każdy dzień wypełniony był ciekawymi zajęciami  – zapoznaliśmy się ze szkołą i jej pracownikami oraz uczniami; każdy z partnerów przedstawił prezentację dotyczącą jego części projektu; był też czas na poznawanie okolic miasta Nigde, które znajduje się w Kapadocji – krainie słynącej z niezwykłych skalnych tworów. Mieliśmy okazję poznać tureckie zwyczaje oraz spróbować tureckich potraw.

Projekt „Too hard to be soft?” dotyczy nauczania tzw. soft skills, czyli umiejętności, które nie są zawarte w programach szkolnych, a są niezwykle istotne we współczesnym świecie. Należą do nich: umiejętność współpracy z innymi ludźmi, umiejętność krytycznego myślenia, dyskutowania, poczucie własnej wartości, kreatywność, kompetencje przywódcze, odporność na stres, zarządzanie czasem. Każdy z krajów partnerskich ma za zadanie przygotować zajęcia dotyczące jednego lub dwóch z powyższych zagadnień dla uczniów biorących udział w wymianie.

Pobyt w niezwykłej Turcji dostarczył nam niezapomnianych wrażeń. Nawiązaliśmy przyjaźnie, przekonaliśmy się, że tak naprawdę wszyscy jesteśmy tacy sami bez względu na to, gdzie mieszkamy i jak wyglądamy. Sam projekt zapowiada się interesująco i na pewno uczniowie odniosą z niego same korzyści. Z niecierpliwością czekamy na wizyty w szkołach partnerskich.

Erasmus+ ponownie w Żółkiewskim

 29 października 2018

Miło jest nam poinformować, że IV Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Stanisława Żółkiewskiego po raz kolejny otrzymało grant na prowadzenie projektu w programie Erasmus+. Tym razem jest to projekt Akcji 2 KA229 współpraca szkół, skierowany zarówno do nauczycieli jak i do uczniów naszej szkoły, polegający na współdziałaniu szkół z różnych krajów i mający za zadanie wspieranie międzynarodowej wymiany grup uczniów. Szkolnym koordynatorem projektu ponownie została pani Wanda Choromańska-Szarko – nauczycielka języka angielskiego. Projekt zatytułowany „Too Hard to Be Soft??” ma na celu wspieranie uczniów i nauczycieli w nauczaniu i uczeniu się kluczowych umiejętności językowych różnymi metodami: metodą gier i zabaw, dyskusji, metodą dramy i cooperative learning. Koordynatorem całego projektu jest szkoła Sehit Bora Celik Anadolu Lisesi w mieście Nigde w Turcji, natomiast pozostałymi partnerami są szkoły z Portugalii, Włoch i Litwy. Nasz projekt potrwa 2 lata i zakończy się 31 sierpnia 2020 roku. Wezmą w nim udział uczniowie wyłonieni przez szkolną komisję rekrutacyjną. W trakcie trwania projektu uczniowie będą realizowali różnorodne zadania związane z tematyką projektu: rozwijanie umiejętności z języka angielskiego, poznawanie narodowego i europejskiego dziedzictwa kulturowego, zapoznanie z historią i kulturą czterech państw – Turcji, Portugalii, Włoch i Litwy.

Wanda Choromańska-Szarko

Odtąd zaczyna a się pierwsza część ERASMUS ale w odwrotnym kierunku czasowym

Erasmus+ na Malcie

 17 listopada 2017

Na przełomie czerwca i lipca tego roku 2-osobowa grupa nauczycieli naszej szkoły Zygmunt Łaszczyk i Wiesław Żukowski uczestniczyła na Malcie w szkoleniach metodycznych i językowych podnoszących kwalifikacje zawodowe. Dokształcanie odbywało się w ramach projektu Erasmus+.
Podczas wyjazdu na Maltę odbyły się następujące typy szkoleń:

Udział w tym niecodziennym rodzaju doskonalenia zawodowego przyniósł wiele korzyści naszym pedagogom i z pewnością zaprocentuje ciekawszymi lekcjami, efektywniejszą i bardziej nowoczesną pracą, wdrażaniem innowacyjnych metod nauczania oraz szeregiem innych korzyści dla uczniów, szkoły oraz środowiska lokalnego. Szkolenia umożliwiły zdobycie nowych umiejętności, a także poznanie innych metod i sposobów pracy. Stworzyły też odpowiednie warunki do nawiązania kontaktów z nauczycielami z całej Europy oraz doskonalenia umiejętności porozumiewania się w języku obcym. Nie bez znaczenia jest fakt, iż była to również wyjątkowa możliwość poznania nowych, ciekawych miejsc i kultury kraju, do którego wyjechali nasi nauczyciele.

Erasmus+ we Florencji

31 października 2017

Na przełomie czerwca i lipca 2017 roku odbyło się szkolenie kolejnego uczestnika programu Erasmus+ – polonistki Elżbiety Sargowickiej. Celem pobytu we Florencji było poznanie tła historycznego i artystycznego renesansu. Oprócz wykładów poświęconych roli Medyceuszy w kształtowaniu miasta jako centrum kulturowego i intelektualnego Europy, odbywały się zajęcia z historii sztuki. Integralną częścią kursu było zwiedzanie miasta i poznawanie najciekawszych dzieł architektów, malarzy i rzeźbiarzy. W centrum Florencji znajduje się Katedra Duomo, która stała się symbolem Florencji, zaś w pobliżu świątyni największa we Włoszech galeria sztuki – Uffizi, gromadząca dzieła najwybitniejszych malarzy włoskich, niderlandzkich, hiszpańskich i niemieckich. Na zakończenie warto dodać, że nikt nie zrozumie renesansu bez wizyty we Florencji.

Irlandia – Szmaragdowa Wyspa

10 października 2017

W sierpniu 2017 roku odbyło się kolejne szkolenie pani Wandy Choromańskiej-Szarko w ramach programu Erasmus+. Tym razem miało ono miejsce w Dublinie, a jego tematem było zastosowanie najnowszej technologii klasie – Technology in the Classroom. Kurs został zorganizowany przez szkołę językową Atlas Language School, która ma swoją siedzibę w stylowej dzielnicy miasta Portobello.

W zajęciach uczestniczyło 4 nauczycieli z różnych państw europejskich: Polski, Niemiec, Hiszpanii i Włoch, co stworzyło szansę wymiany doświadczeń, prowadzenia dyskusji na różne tematy dotyczące szkolnictwa i edukacji, metod i sposobów nauczania języka angielskiego czy też tematy dotyczące dnia codziennego.

Mocną stroną tego szkolenia był sposób prowadzenia zajęć przez wykładowców, którzy posiadają wysokie kompetencje zawodowe, kreatywność i entuzjastyczne podejście do przekazywania swojej wiedzy oraz różnorodność ciekawych materiałów i narzędzi szkoleniowych. W trakcie kursu panowała przyjemna i serdeczna atmosfera, co przyczyniło się do podniesienia efektywności naszej pracy.

Tematyka kursu była następująca: tworzenie Padletów, użycie Internetu w czasie lekcji: filmy, gry internetowe, mobilne aplikacje, media społecznościowe, blogi, platformy learningowi jako narzędzie w nauczaniu języków, flipped lesson – praca metodą odwróconej lekcji.

Interesującą częścią całej mobilności były także zajęcia kulturoznawcze: zwiedzanie najstarszego uniwersytetu w Irlandii – Trinity College i The Old Library with Book of Kells, wizyty w słynnych muzeach Guinness Storehouse, National Gallery of Irland, Science Gallery, zwiedzanie jednej z najsłynniejszych bibliotek Chester Beatty Library  czy też koleżeńskie spotkania w tradycyjnych irlandzkich pubach, gdzie często można posłuchać na żywo tradycyjnej irlandzkiej muzyki.

Irlandia nie na próżno nazywana jest szmaragdową wyspą (Emerald Island), można tam bowiem zobaczyć niezliczone odcienie zieleni. To kraj, gdzie góry opadają stromymi zboczami ku morzu, gdzie są też niezmierzone piaszczyste plaże, czarujące wioski, średniowieczne zamki, kręte drogi i poletka poprzecinane kamiennymi murkami. Życzliwość ludzi odczuwalna jest tu na każdym kroku – na ulicy, w domu czy też w pubie. Nie dziwi zatem stare irlandzkie przysłowie: „Obcy to przyjaciel, którego dopiero spotkasz.”

Erasmus+ w Bawarii

5 października 2017

W dniach 19.-30.06. 2017 r. pani Ewa Jagiełło uczestniczyła w ramach programu Erasmus+ w kursie metodycznym w języku niemieckim w Ratyzbonie (Regensburg) w Bawarii (Niemcy). W programie kursu poznała system edukacyjny Bawarii (w Niemczech każdy Land ma własne prawo oświatowe), odświeżyła język i wzbogaciła go o nowe elementy (np. slang młodzieżowy), poznała nowe metody pracy z wykorzystaniem gier i zabaw dydaktycznych, muzyki i ruchu. Organizatorzy zapewnili też uczestnikom wycieczki edukacyjne (np.  po Ratyzbonie, do Monachium, do Passau). Uczestnicy kursu pracowali w grupach międzynarodowych, dzięki czemu mieli możliwość poznać kulturę i szkolnictwo innych krajów, wymienić się doświadczeniem i nawiązać nowe kontakty. Udział w kursie wzbogacił wszystkich uczestników nie tylko o nową wiedzę, ale też o wiele wspaniałych wrażeń (w tym kulinarnych) i niezapomnianych wspomnień.

Wakacyjne wyjazdy w ramach programu Erasmus +

3 października 2017

      W dniach 3-8.07. 2017 r. we Florencji, Włochy, w ramach programu Erasmus+ odbył się kurs “A satisfactory school experience: strategies and skills for teachers”. Udział w nim wzięło dwoje nauczycieli z naszej szkoły: dyrektor Jacek Jagiełło i Małgorzata Michalak, nauczyciel j. angielskiego.
Uczestnictwo w mobilności pozwoliło na poznanie atrakcyjnych sposobów prowadzenia lekcji, metod radzenia sobie z wypaleniem zawodowym, zachęcania uczniów do kontynuowania nauki w szkole. Uczestnikami kursu byli nauczyciele różnych przedmiotów z Polski, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii i Cypru, co pozwoliło na zawarcie znajomości, a także poznanie systemu edukacyjnego tych krajów. Przepiękna architektura Florencji i gorący klimat pozostawiły niezapomniane wrażenia na uczestnikach kursu.
Małgorzata Michalak wzięła również udział w szkoleniu metodycznym dla nauczycieli j. angielskiego, które miało miejsce na przełomie lipca i sierpnia w Edynburgu, stolicy Szkocji. Uczestnicy, pochodzący z Polski, Niemiec, Włoch, Węgier, a także Czech i Hiszpanii, mieli okazję poszerzyć umiejętności nauczania języka angielskiego i zawrzeć znajomości partnerskie. Konieczność porozumiewania się tylko w języku angielskim przez dwa tygodnie i poznane atrakcyjne metody nauczania sprawiły, że ta mobilność była niezwykle pożyteczna, a niesamowite miasto, jakim jest Edynburg, zapadło głęboko w pamięć.

Relacja z kursu w Anglii w ramach programu Erasmus+

 29 września 2017 

  Kurs “Atrakcyjne nauczanie przedmiotów przyrodniczych” odbył się w Wielkiej Brytanii w Cheltenham w dniach 03. -11.06 2017 roku. Był on zorganizowany przez The Manor Hezelton Cheltenham dla nauczycieli Sciencez Norwegii, Niemiec, Polski, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Grecji . Uczestnikiem kursu  z Polski między innymi była nauczycielka chemii w IV LO Pani Grażyna Barcińska.

  Udział w mobilności umożliwił poznanie brytyjskiego systemu nauczania, organizacji pracy szkoły angielskiej, zarządzania placówkami edukacyjnymi, wyposażenia szkół, metod prowadzenia zajęć edukacyjnych w szczególności z przedmiotów przyrodniczych. Wizyta w Balcarras Secondary School w Cheltenham pozwoliła na bezpośrednią obserwację życia szkoły i przestrzeni edukacyjnej oraz pracę nauczycieli wspieranych przez asystentów szkolnych i aktywność uczniów.

  Uczestnictwo w kursie nauczycieli Science z innych krajów europejskich było okazją do wymiany doświadczeń na temat nauczania przedmiotów przyrodniczych. W szczególności dokonano porównania programów nauczania, metod nauczania, systemów oceniania oraz trendów edukacji Science. Szczególnym atutem  spotkań było podniesienie własnych kompetencji w zakresie języka angielskiego.

  Istotnym walorem kursu było uczestnictwo w  Festiwalu Nauk Przyrodniczych w Cheltenham, czyli pięciodniowej imprezie naukowej,  podczas której pracownicy naukowi brytyjskich uniwersytetów w bardzo atrakcyjny sposób prezentowali osiągnięcia nowoczesnej wiedzy z dziedziny chemii, fizyki i biologii. Udział w warsztatach, ćwiczeniach laboratoryjnych i dyskusjach wzmocnił kompetencje dydaktyczne kursantów. Interesującym modułem były   warsztaty CLIL dotyczące zintegrowanego kształcenia przedmiotowo – językowego opartego na równoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny biologii, chemii, fizyki i elementów języka obcego.

Angielski na Malcie

 22 czerwca 2017  

W związku z dalszą realizacją projektu „Dziś zadbajmy o jutro – innowacje w nauczaniu” w dniach 22.05 – 02.06.2017 odbyło się kolejne szkolenie nauczycielki języka angielskiego pani Wandy Choromańskiej-Szarko, tym razem w mieście St Julian’s na Malcie. Cała mobilność została sfinansowana ze środków Programu Erasmus+ Akcja K1 „Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej.”

Szkolenie odbyło się w placówce Gateway School of English i miało charakter metodyczno-językowy. Na zajęciach, które odbywały się codziennie w godzinach 9.00 – 14.30, nauczyciele mieli okazję zapoznać się z najnowszymi trendami w metodyce nauczania języka angielskiego, w tym z wykorzystaniem najnowszej technologii informacyjnej na lekcjach. Takie szkolenie jest niewątpliwie ogromną pomocą w pracy każdego nauczyciela, który szuka ciekawych inspiracji do dalszego rozwoju zawodowego.

Zajęcia w szkole językowej to część teoretyczna całej mobilności. Poza tradycyjnymi zajęciami dydaktycznymi kurs dla nauczycieli miał również w programie praktyczne, plenerowe zajęcia edukacyjne, połączone z integracją uczestników, ich rozwojem językowym i kulturowym. Intensywny harmonogram aktywności pozalekcyjnych zapewnił kursantom poznanie wielu miejscowych tradycji i zwyczajów, umożliwił zwiedzanie zabytków Malty oraz ciekawych historycznie i przyrodniczo miejsc.

Szkolenia finansowane z funduszy unijnych FRSE są jedną z najciekawszych form doskonalenia zawodowego nauczycieli języków obcych i nie tylko. Zachęcam wszystkich pracowników naszej szkoły do wzięcia udziału w Programie Erasmus+ w przyszłości.